Actuele informatie

07-10-2024 Gastouderopvang wederom als beste beoordeeld door ouders!

Recentelijk is het rapport verschenen van de vierde meting van het onderzoek dat Ipsos I&O uitvoerde in opdracht van de directie kinderopvang van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het onderzoek is gericht op ouders. Aan het laatste onderzoek hebben 1900 ouders meegedaan.

Uitkomsten:

  1. Merendeel ouders beoordeeld de gastouderopvang wederom als beste opvangvorm met een 8,4. De dagopvang krijgt een 7,9, de peuteropvang een 7,8 en de BSO een 7,5.
  2. Merendeel ouders maakt zich zorgen over de teruglopende vaccinatiegraad.
  3. Een vijfde van de ouders maakt geen gebruik van kinderopvang omdat deze niet nodig is of te duur is.
  4. Merendeel ouders bespreekt de opvoeding met de gastouder of pedagogische medewerker.

 

03-10-2024 Besluit Kinderopvangtoeslag 2025

Voor 2025 zijn de maximum uurtarieven voor de Kinderopvangtoeslag definitief vastgesteld.

Deze tarieven luiden als volgt:

  • Gastouderopvang € 8,10
  • Buitenschoolse opvang € 9,52
  • Dagopvang € 10,71

01-10-2024 Update verbetertraject kwaliteit gastouderopvang

Vandaag heeft de Tweede Kamer gestemd over de aanpassing van de Wet Kinderopvang en het Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang.

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de voorgestelde wetswijziging alsmede de voorgenomen wijziging van het Besluit, maar heeft een tweetal aanpassingen hierop aangebracht (goedgekeurde amendementen), te weten:

  1. Bij de BKR (Beroepskracht kindratio) worden de eigen kinderen van de gastouder voortaan meegeteld tot 8 jaar (in plaats van 10 jaar);
  2. Gastouders dienen ook recht op KOT (Kinderopvangtoeslag) te ontvangen als de eigen kinderen van de gastouder gebruik maken van gastouderopvang (was voorheen alleen als de kinderen van de gastouder opvangen werden door een kinderdagverblijf en bso).

De aanpassingen dienen te worden verwerkt in het Wetsvoorstel en het Besluit en vervolgens, ter goedkeuring, naar de Eerste Kamer gezonden.

Pas nadat de Eerste Kamer heeft ingestemd worden de Wet en het Besluit daadwerkelijk van toepassing. Let op dat wil niet zeggen dat alle wijzigingen dan ook direct ingaan. Daarover volgt nog nadere informatie.

Met de opgenomen wijzigingen (BKR en KOT) zijn wij als NYSA zeer blij. NYSA heeft zich al meerdere keren uitgesproken en zich continue ingezet op juist deze punten die wij graag verbeterd wilden zien. Onze inzet heeft zijn vruchten afgeworpen en onze dank aan de leden van de Tweede Kamer is dan ook groot!

Momenteel zijn wij nog steeds met het Ministerie van SZW in gesprek over de inhoud van de Ministeriële Regeling. Dit gaat over het opleidingsniveau van de pedagogisch coach vanuit het gastouderbureau en de opleidingseisen voor nieuwe gastouders. Ook de ingangsdatum van de diverse maatregelen dienen nog vastgesteld te worden. Wij hebben dus nog genoeg te doen.

Wel is inmiddels bekend geworden (de Staatssecretaris heeft dit benoemd in het laatste debat) dat de opleidingseisen voor bestaande gastouders niet aangepast gaan worden. Ook hier zijn wij zeer blij mee. Wij zijn het Ministerie van SZW zeer dankbaar voor het meedenken op dit punt.

Wordt dus weer vervolgd maar voor nu hebben wij dan toch een klein feestje!

Lang leve de gastouder!

27-05-2024 Internetconsultatie invoering meldplicht ernstige incidenten kinderopvang

De Minister van SZW is voornemens de Wet Kinderopvang te wijzigen in verband met de invoering van een meldplicht bij ernstige incidenten. De beoogde invoeringsdatum is 1 januari 2026.

De meldplicht komt te liggen bij houders van kindercentra en gastouders. Deze zijn verantwoordelijk voor het doen van de melding.

In de wetswijziging wordt een definitie opgenomen van wat onder een ernstig incident wordt verstaan en er wordt een opsomming gegeven waarbij er een melding dient plaats te vinden. Daarnaast kunnen er zich andere (niet-beoogde of onverwachte) ernstige incidenten voordoen welke ook onder de meldplicht vallen.

De melding dient gedaan te worden door de houder van een kindercentra c.q. gastouder bij de toezichthouder GGD.

De informatie die bij een melding verstrekt dient te worden luidt:

    1. een beschrijving van het incident;
    2. de mogelijke oorzaak en
    3. de locatie van de voorziening.

 

Het doel van de melding is, volgens de Memorie van Toelichting, niet het functioneren van de gastouder of betreffende medewerker of een antwoord te vinden op de schuldvraag. Het gaat erom dat de melding bijdraagt aan de kwaliteit en en veiligheid van de kinderopvang en een herhaling van het betreffende incident wordt voorkomen.

Dit is voor NYSA wel een punt van zorg. De toezichthouders zijn over het algemeen bezig met het beoordelen van de kwaliteit en de veiligheid in de kinderopvang en niet gericht op bijdragen aan de kwaliteit en veiligheid door middel van de dialoog.

Een ander punt van zorg is de betaalbaarheid van deze maatregel. Er gaat vanaf 2026 incidenteel meer geld naar toezicht en handhaving om deze maatregel uit te voeren. Ook is er sprake van een extra administratieve belasting bij de houders van kindercentra en gastouders.

De Minister geeft aan dat er geen gevolgen zijn voor burgers maar er zijn (zeer waarschijnlijk) wel degelijk financiële gevolgen voor ouders, welke gebruik maken van de kinderopvang. Onduidelijk is namelijk waar de financiering voor toezicht en handhaving vandaan komt in 2026. Daarnaast weten we (Hoofdlijnenakkoord coalitie) dat de Kinderopvangtoeslag voor ouders in 2026 niet geïndexeerd wordt.

Nysa zal deze punten dan ook meenemen in de reactie op de internetconsultatie.

Reageren op de internetconsulatie doe je hier en kan tot 21 juni 2024.

 

17-05-2024 Hoofdlijnenakkoord 2024 PVV, VVD, NSC en BBB

Gisteren is het hoofdlijnenakkoord 2024 van het nieuwe kabinet gepubliceerd met hierbij de budgettaire bijlage.

Wat opvalt is dat de voorgenomen stelselwijziging naar “bijna gratis” (96%) kinderopvang voor werkende ouders alsmede de directe financiering doorgang gaat vinden. Het reeds ingezette traject zal de komende jaren een vervolg krijgen. Op dit moment is nog steeds onduidelijk hoe dit er precies uitgaat zien.

NYSA is al een tijd betrokken bij dit traject en blijft zich in de toekomst dan ook inzetten voor de gastouderopvang om deze omvangrijke stelselwijziging tot een goed eind te brengen.

Uit de budgettaire bijlage blijkt verder dat de kinderopvangtoeslag voor ouders voor het jaar 2026 niet geïndexeerd wordt. Op basis van de huidige berekeningswijze van de jaarlijkse indexering houdt dit ook in dat er geen correctie gaat plaatsvinden over het jaar 2025. Voor het jaar 2025 is recentelijk bekend gemaakt dat de verwachte indexering 3,92% bedraagt. Mocht de daadwerkelijke indexering dus afwijken dan volgt hier geen correctie op.

Daarnaast heeft het Ministerie van SZW de afgelopen jaren de indexering diverse keren gekort om andere maatregelen te financieren ondanks een extra verhoging van de kinderopvangtoeslag voor 2024.

Dit heeft direct gevolgen voor ouders. De eigen bijdrage die ouders gaan betalen zal dus hoger uitkomen waardoor de toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de kinderopvang verder onder druk komt te staan. Of dit nog aangepast kan worden aan de hand van het voorgenomen kostprijsonderzoek wat binnenkort gaat plaatsvinden is momenteel onduidelijk.

Voor de gastouderopvang komt daar bovenop dat de voorgenomen verhoging voor het verbetertraject kwaliteit gastouderopvang voor 2025 slechts 21 cent bedraagt voor ouders. NYSA is zeer betrokken op dit traject en momenteel dan ook met het Ministerie van SZW in gesprek over de diverse overgangstermijnen per maatregel.

NYSA heeft al met al genoeg punten om te bespreken met de nieuwe Minister van Sociale Zaken.

Wij gaan het gesprek graag aan.

 

06-06-2023 Gastouders dienen beter beloond te worden!

Nysa heeft samengewerkt met Brancheorganisatie Kinderopvang (BK) aan het Kostprijsonderzoek van AYIT Consultancy.

Nysa ondersteunt de uitkomsten van dit onderzoek waaruit naar voren komt dat het uurtarief voor de gastouderopvang veel te laag is.

Uit het kostprijsonderzoek blijkt dat de werkelijke uurprijs op € 9,62 ligt, terwijl de prijs die de overheid vergoedt in 2023 niet verder komt dan € 6,85. De genoemde bedragen betreffen bruto bedragen en zijn inclusief de vergoeding voor de bureaukosten.
Het verschil is groot, te groot!

Let op: hierbij is nog geen rekening gehouden met het feit dat nu is gebleken dat gastouders ook onder het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen vallen waarbij menig gastouder hoge kosten in het voorzicht hebben om de juiste speeltoestellen aan te schaffen en te laten keuren alsmede de aangekondigde verbetermaatregelen voor 2025.

Nysa is dan ook van mening dat het maximale uurtarief voor de gastouderopvang (KOT) boven de
€ 10,50 uit dient te komen. Op deze wijze kan een gastouder, net als een normale ZPP’er, een redelijk inkomen vergaren om van te leven.

Het lage, niet reële, uurtarief heeft als direct gevolg dat er steeds meer gastouders zijn die stoppen. Dit komt de toegankelijkheid van de gastouderopvang niet ten goede.

Ouders met onregelmatige diensten of wonende in de minder druk bevolkte gebieden worden hier de dupe van.

 

06-06-2023 Blog van gastouder Jolanda Vester

Gastouder…

Voor de één een ”omhoog gevallen oppas”, voor de ander een professional in kleinschalige huiselijke kinderopvang.

Maar welke naam je er ook aan geeft, we zijn (bijna) allemaal ZZP-ers!
Gastouders zijn allemaal van nature sociale, zorgzame en empathische wezens.

Dat is zichtbaar in onze tarieven. Bij de vaststelling van ons tarief houden we rekening met de bureaukosten van het gastouderbureau en de KOT welke de ouders ontvangen. We houden onze eigen tarieven laag, waarmee we ons zelf in de vingers snijden.

En helaas wordt er door de overheid gedacht dat wij, omdat wij vanuit huis werken, schijnbaar nauwelijks bedrijfsonkosten hebben. Zodoende wordt er aan ouders van kinderen, die worden opgevangen door een gastouder, een véél lagere KOT toegekend dan wat geldt voor kinderen vanuit de reguliere kinderopvang.

Ik  neem jullie even mee zo ziet het plaatje van het max. uurtarief KOT, voor ouders, er voor 2024 uit:

  • Dagopvang via kinderdagverblijf: € 9,65. Dit is een totaal maximaal uurtarief waar een ouder KOT over kan krijgen. De uurtarieven voor kinderdagverblijven zijn soms gelijk aan dit tarief maar komen, in het algemeen, vaak zelfs bóven dit bedrag uit!
  • Dagopvang via een gastouder: € 7,24. Dit is inclusief de kosten van het gastouderbureau welke ouders moeten betalen ,omdat dit wettelijk zo geregeld is. Dus stel dat een gastouder een uurtarief van € 7,24 zou aanhouden, dan betaald de vraagouder daarnaast nog maandelijks voor een gastouderbureau. Uiteindelijk kiezen de meeste gastouders ervoor hun uurtarief aan te passen en zitten zij gemiddeld tussen de 6 en 7 euro.

Ik hoor u denken: Een gastouder verdient dan toch niet zo slecht?

Een klein overzichtje dan maar: We kijken even naar een lijstje met gemiddelde tarieven voor ZZP-ers
Het gemiddelde uurtarief van een ZZP-ER: (Bron loonwijzer)
Schoonmaker 15-25, Kapper 15-30, Taxichauffeur 25-35, Tuinman 20-45, Thuiszorg 25-50, Timmerman 30-60, Loodgieter 40-75, Makelaar 60-120, Jurist 75-400 en Pedagogisch medewerkster kinderopvang 40-60

Dan komen wij :
Gemiddelde gastouder met een uurtarief van € 6,50 per uur.
Wanneer je zelf geen kleine kinderen meer hebt dan mag je 5 kinderen (0-4 jaar) opvangen op een dag.

Ik werk zo’n 12 uur per dag, maar heb geen bezetting van 5 kinderen op alle uren.  Dat wordt dan omgerekend  12 x 3.25 kind, kom ik op een uurtarief van 19 euro bruto op mijn volle dagen.
Op de dag dat ik maar 4 kinderen heb is het nog minder. En gaan er meer kinderen naar de basisschool en nog geen nieuwe aanmeldingen dan keldert het inkomen snel. En dit is bruto!  Daarbij heb ik het nog niet eens over de vele uren die na werktijd in het bedrijf gaan zitten aan: extra schoonmaken, opruimen, thema’s maken/voorbereiden,  administratie, boodschappen, bijscholing, interventie  en nog veel meer.

Wat heeft een ZZP-er nog meer als extra kosten?

  • Een arbeidsongeschiktheidsverzekering, want ziek = geen inkomen;
  • regelingen voor pensioen;
  • een zakelijk aansprakelijkheidsverzekering en eventueel een rechtsbijstandsverzekering;
  • mijn mobiele telefoonabonnement en eventueel vakbladen waarop in geabonneerd ben;
  • geld apart zetten voor de Inkomstenbelasting (die jaarlijks achteraf betaald moet worden) en administratiekosten voor de boekhouder;
  • geld apart leggen voor vakantie , want wij krijgen geen vakantiegeld en vakantie kóst geld, niet werken is geen inkomen.

Een ZZP pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf vraagt tussen de 40 en 60 euro per uur. Zij heeft verder geen onkosten voor:  

  • aankleding speel/ slaap/ buiten ruimte
  • thema en knutselmaterialen
  • eten/drinken voor de kinderen
  • uitje met de kinderen
  • wandelwagen of bakfiets
  • extra energie (gas en licht) en watergebruik
  • afschrijving computer/laptop
  • extra slijtage interieur (met kleine kinderen gebeuren gewoon ongelukjes. Een vetkrijt langs je muren, een intrapte banaan in je kleed, de Optimel over het kleed, een kleintje wat op de bank plast, een ziek kind wat over je stoel braakt, de kindermatrasjes die aan vervanging toe zijn, krassen op je salontafel… bedenk het maar.. Na 12 jaar gastouder zijn wij aan ons 3e bankstel toe!
  • voor een gastouder zijn dit allemaal wél kosten die van het uurtarief afgaan

Natuurlijk is er veel af te schrijven als bedrijfsonkosten maar ook veel niet omdat wij vanuit ons eigen huis werken. Maar dat betekent niet dat we veel terug krijgen. Het betekend hoogstens dat we niet zo veel belasting hoeven te betalen

Wat denk je dat een gastouder van haar uurtarief overhoudt?

Brancheorganisatie Nysa heeft dit vorig jaar uitgerekend gebaseerd op 3 dagen werken met 5 kinderen, een tarief van € 6.00 euro. Op basis van 10 opvanguren per dag en rekening gehouden met al die andere uren welke wij niet in rekening kunnen brengen.

Wat bleef er over van die € 6,00 bruto per uur nadat alles betaald is? Nou om precies te zijn € 3,00.

En daarvoor bieden wij:

  • Een professionele, kleinschalige, flexibele opvang voor kinderen in huiselijke omgeving.
  • Dagelijks een vast vertrouwd gezicht met persoonlijke aandacht voor het kind.
  • Minder prikkels, aantoonbaar minder stress dan op KDV (minder cortisol gemeten in onderzoeken).
  • Veilig sociaal gedrag leren van en met elkaar.
  • Een betere sociaal emotionele ontwikkeling (blijkt ook uit onderzoek).
  • Meer oog voor en zicht op kinderen en evt. aandachts-/zorgpunten bij kinderen.
  • Meer en gevarieerdere buitenactiviteiten dan op KDV.
  • Ondersteuning en uitdaging op diverse ontwikkelgebieden van de kinderen.

Dit doen wij vanuit ons hart, met liefde voor de kinderen om hen een fijne maar ook verantwoorde start te geven. En veel van ons: om hen voor te bereiden op de basisschool of hen een “thuis” en ontspannen gevoel te geven na schooltijd in plaats van een BSO met 22 tot wel 30 kinderen.

Maar zolang de overheid het max. uurtarief KOT zo laag houdt,  blijft het voor de gastouder ongeveer betaald als ….. vrijwilligers werk.

Er komen nieuwere regels, ook om de pedagogische kennis bij gastouders te behouden of te verhogen. Zo wordt gekeken naar permanente educatie en moet straks ieder gastouder een eigen pedagogisch werkplan hebben geschreven. En dat zijn goede zaken en is bij een grote groep gastouders ook al in orde . o ja…. Dit gaat allemaal buiten werktijd want deze uren kan je niet doorberekenen.

Nu dan ook blijkt dat ook voor ons geldt dat speeltoestellen aan dezelfde strenge en onbetaalbare eisen van scholen en kinderdagverblijven moet voldoen is voor veel gastouders de maat vol en bezinnen zij zich op een andere baan, misschien wel als ZZP er in de Zorg of de kinderopvang….  Want dát verdient tenminste nog wat!

Gastouderopvang…. Het mag wat kosten!

02-06-2023 (Voorlopige) maximum uurprijs voor 2024 bekend!

Het kabinet verhoogt de vergoeding voor kinderopvangkosten in 2024. De maximum uurprijs wordt voor alle opvangtypes met 6,01 procent verhoogd. Wat betekent dit voor de kinderdagopvang, de bso en voor gastouders?

De maximum uurprijs voor dagopvang komt uit op € 9,65, voor buitenschoolse opvang op € 8,30 en voor gastouderopvang op € 7,24. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Voorstel voorgelegd

De maximum uurprijs en toetsingsinkomens voor kinderopvangtoeslag worden jaarlijks geïndexeerd. Op deze manier zorgt het kabinet ervoor dat de kinderopvangtoeslag zo goed mogelijk overeenkomt met de gemiddelde loon- en prijsontwikkeling. Vandaag is besloten over de voorlopige vergoeding. Het voorstel wordt eerst voorgelegd aan de Eerste en Tweede Kamer en daarna wordt de Raad van State om advies gevraagd.

31-05-2023 Verbetertraject gastouderopvang

Aan het eind van de middag heeft de Minister van SZW, Karien van Gennip, een brief naar de Tweede Kamer gezonden over het verbetertraject voor de gastouderopvang.

Nysa is bij het gehele traject betrokken geweest en wij zijn positief gestemd. Wij gaan verder in gesprek over de precieze uitwerking in de praktijk maar de hoofdlijnen zijn er.

De maatregelen in het kort:

  1. Pedagogische coaching door het gastouderbureau wordt een verplicht deel van de begeleiding aan de gastouder;
  2. Het gastouderbureau dient over pedagogische expertise te beschikken op HBO werk- en denkniveau;
  3. De vier pedagogische basisdoelen worden in de Wet Kinderopvang opgenomen in een definitie van “verantwoorde gastouderopvang”;
  4. Een gastouder mag maximaal door 2 gastouderbureaus bemiddeld worden;
  5. In de opleiding voor startende gastouders wordt een module over pedagogiek opgenomen;
  6. Permanente educatie voor gastouders wordt verplicht;
  7. Iedere gastouder dient over een pedagogisch werkplan te beschikken waarbij aandacht wordt besteed aan het volgen van de ontwikkeling van het kind en
  8. Iedere gastouder dient verplicht over een achterwacht te beschikken.

Als gevolg van deze wijzigingen gaat het maximum uurtarief KOT voor de gastouderopvang met 21 cent omhoog per 01-01-2025.

31-05-2023 petitie speeltoestellen bij gastouders gestart

Naar aanleiding van alle informatie over de speeltoestellen in de gastouderopvang zien wij veel initiatief bij gastouders ontstaan en dat is mooi om te zien.

Dank aan Jolanda Leurs voor het interview bij Hart van Nederland op SBS6 gisterenavond. Helaas was het voor ons niet mogelijk om te reageren, daar we nog in alle gesprekken zitten, maar goed om te zien dat het wel opgepakt wordt. Kijk de uitzending hier terug.

Een andere gastouder, Nadia Bokslag-Alkaff, heeft een petitie gestart op petitie.nl. Wij hebben aangegeven dat we, namens alle gastouders, deze petitie gaan aanbieden bij het Ministerie van SZW en indien mogelijk ook bij het Ministerie van VWS (welke over het Warenwetbesluit gaat).

Wij willen iedereen oproepen (ouders, gastouders en gastouderbureaus) om deze petitie te tekenen!

Doe mee en teken de petitie hier.

30-05-2023 Uitspraak Rechtbank NVWA-gastouder

De uitspraak inzake de rechtszitting tussen de NVWA en de gastouder over de speeltoestellen is openbaar gemaakt.

De volledige uitspraak is hier te lezen.

Momenteel zijn wij in gesprek met de diverse partijen (Ministeries en GGD-GHOR).

Wij trekken hierin gezamenlijk op met de Brancheorganisatie Kinderopvang.

25-05-2023 Speeltoestellen in de gastouderopvang (WAS)

In 2021 is NYSA , voor een gastouder, naar de bestuursrechter gestapt.

Wat speelde er in het kort:
De gastouder in kwestie had, na een incident, de NVWA op visite gehad en deze concludeerde dat de speeltoestellen in de tuin van de gastouderlocatie niet voldeden aan het gestelde in de Wet attracties en speeltoestellen (WAS).
De speeltoestellen (in dit geval een trampoline en een speelhuisje) hadden geen certificaat van goedkeuring en werden als gevolg daarvan buiten gebruik gesteld. Hierop volgde een bestuurlijke boete van € 525,- per speeltoestel.
Zowel het gastouderbureau, NYSA als de toezichthoudende instanties GGD en VNG waren van mening dat de WAS niet van toepassing is op de gastouderopvang. Als gevolg hiervan heeft NYSA besloten de zaak voor de bestuursrechter te brengen.

Nu hebben we de uitspraak van de meervoudige kamer Bestuursrecht ontvangen.

In het kort hebben de rechters geconcludeerd dat de gastouderopvang wel degelijk onder het WAS valt. De gastouder vangt bedrijfsmatig kinderen op waarbij de speeltoestellen op de gastouderlocatie (zowel buiten als binnen) niet uitsluitend gebruikt worden in de particuliere sfeer maar wel degelijk  bedrijfsmatig gebruikt worden. Als gevolg hiervan vallen de speeltoestellen onder de term “publiek gebruik”.

Naar aanleiding van de uitspraak zijn wij direct in overleg gegaan met SZW, GGD-GHOR en VNG. Deze gesprekken lopen momenteel nog waarbij we nog geen zicht hebben op de termijn waarop we duidelijkheid hebben of dit gewenst en beoogd is. NYSA is van mening dat er voor de gastouderopvang een uitzondering gemaakt dient te worden.

GGD-GHOR en VNG geven aan dat er, in de praktijk, op dit moment niet anders wordt omgegaan met de speeltoestellen in de gastouderopvang dan gebruikelijk. De toezichthouder gaat dus nu niet opeens handhaven als er een speeltoestel in de tuin staat en deze is niet gecertificeerd conform de eisen van de WAS. Toezicht- en handhaving zal hierover nog een separaat nieuwsbericht over publiceren. Zodra deze gepubliceerd is, zullen wij deze in dit bericht opnemen.